ABSTRACT
Muhammad Adzro’i AP, 2015. Differences of Personal Adjustment Freshman From West Sumatera and West Sumatera in the Faculty of education
State University of Padang and its Implications in Guidance and Counseling.
Every level of education has a
difference, and how the individual does adaptability is also different. In college, one of the things to the attention of the freshman is
adapting to the new environment. This research aims to look at: 1) personal
adjustment of the freshman in
the Education Faculty that comes from West Sumatera, 2) personal adjustment of
the freshman in Education Faculty who come from out of West Sumatera, 3) the differences personal adjustment of freshman in Education Faculty that comes from West Sumatera and out of West Sumatera.
This research included
comparative research, quantitative approach. The population of the research is freshman of
Education Faculty, State University of Padang the 2014/2015, which
has total number 1065 people, and for sample is 291 people,
selected by cluster random sampling technique and
proportional random sampling. The
instrument used was a questionnaire with Likert model. This research uses the analysis of t test.
Research findings show that: 1) personal
adjustment of freshman
from West Sumatera is in high category, 2) personal adjustment of freshman from out of West
Sumatera are in medium category, 3) there are segnifican differences in personal adjustment freshman from West Sumatera and out of West Sumatera.
Keywords: Personal Adjustment, Freshman
Muhammad Adzro’i AP, 2015. Perbedaan Penyesuaian Diri Mahasiswa Tahun Pertama Asal Sumatera Barat dan Luar Sumatera Barat di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang serta Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling
Setiap jenjang
pendidikan memiliki perbedaan, dan cara penyesuaian diri yang dilakukan
individu juga berbeda. Di Perguruan Tinggi salah satu hal menjadi perhatian mahasiswa
baru adalah beradaptasi dengan lingkungan yang baru. Penelitian ini bertujuan untuk melihat : 1) penyesuaian diri mahasiswa
Fakultas Ilmu Pendidikan tahun pertama yang berasal dari Sumatera Barat, 2) penyesuaian
diri mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan tahun pertama yang berasal dari luar
Sumatera Barat, 3) perbedaan tingkat penyesuaian diri mahasiswa Fakultas Ilmu
Pendidikan tahun pertama yang berasal dari Sumatera Barat dan luar Sumatera
Barat.
Penelitian ini termasuk penelitian komparatif, dengan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian
adalah mahasiswa Fakultas Ilmu
Pendidikan Universitas Negeri Padang angkatan 2014/2015 yang berjumlah 1065 orang, sampel sebanyak 291
orang, yang dipilih dengan teknik cluster random sampling dan proportional random sampling. Instrumen yang digunakan adalah angket dengan model Likert.
Penelitian ini
menggunakan analisis uji t.
Temuan penelitian menunjukan bahwa: 1)
penyesuaian diri
mahasiswa tahun pertama asal Sumatera Barat berada dalam kategori tinggi, 2) penyesuaian diri
mahasiswa tahun pertama asal luar Sumatera Barat berada dalam kategori sedang, 3)
terdapat perbedaan yang signifikan antara penyesuaian diri mahasiswa tahun
pertama asal Sumatera Barat dan luar Sumatera Barat.