Monday 4 December 2017

Unknown

Motivasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah Keagamaan Ditinjau dari Jenis Kelamin dan Tempat Tinggal serta Implikasinya pada Layanan Bimbingan dan Konseling



Motivasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah Keagamaan Ditinjau dari Jenis Kelamin dan Tempat Tinggal serta Implikasinya pada Layanan Bimbingan dan Konseling


ABSTRACT

Rahmawati Wae. 2015. Learning Motivation of Religious Program in Senior High School Students Viewed from Gender and Residence and Its Implication at Guidance and Counseling Program. Thesis. State University of Padang.

Learning motivation can be defined as internal and external encouragement in the students to make a change over their behavior. Someone’s learning motivation is affected by various factors which might come either from themselves or from outside. Two of the factors were gender and residence. The purpose of this research was to reveal the religious program in senior high school students learning motivation viewed from gender and residence and its implication at guidance and counseling program.
This research method was ex post facto by using a factorial design 2 x 2. The population this research was religious program in senior high school students that consisted of 108 people. All of the population was taken as the sample. The instrument of the research was Likert scale model. The data obtained in this research was analyzed by using analysis of variant  (ANOVA).
The results of data analysis indicated that: 1) learning motivation of the male and female students were in high category in which the average scores of female students was higher than the male students, 2) learning motivation of the students who lived in the boarding school and those who did not live in the boarding school was in high category in which there was not significant different between learning motivation of student who lived in the boarding school and those who did not live in the boarding school, and 3) there was not interaction between gender variable and residence variable in affecting the learning motivation of religious program in senior high school students.


Keywords: Learning Motivation, Gender, Residence.



 
 



ABSTRAK

Rahmawati Wae. 2015. “Motivasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah Keagamaan Ditinjau dari Jenis Kelamin dan Tempat Tinggal serta Implikasinya pada Layanan Bimbingan dan Konseling”. Tesis. Universitas Negeri Padang.

Motivasi belajar merupakan dorongan internal dan eksternal pada diri siswa yang sedang belajar untuk mengadakan perubahan tingkah laku. Motivasi belajar seseorang banyak dipengaruhi oleh berbagai faktor, faktor tersebut ada yang berasal dari dalam diri siswa dan ada yang berasal dari luar diri siswa. Faktor yang mempengaruhi motivasi belajar di antaranya adalah jenis kelamin dan tempat tinggal. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan motivasi belajar siswa Madrasah Aliyah Keagamaan (MAK) ditinjau dari jenis kelamin dan tempat tinggal serta implikasinya pada layanan bimbingan dan konseling.
Metode penelitian yang digunakan adalah ex post facto dengan desain faktorial 2 x 2. Populasinya adalah siswa MAK sebanyak 108 orang. Semua populasi di ambil menjadi sampel dalam penelitian ini. Instrumen yang digunakan adalah model skala Likert. Data dianalisis dengan menggunakan teknik analisis varian (ANAVA).
Hasil analisis data menunjukkan bahwa: 1) motivasi belajar siswa MAK ditinjau dari jenis kelamin laki-laki dan perempuan berada pada kategori tinggi; terdapat perbedaan motivasi belajar siswa laki-laki dan perempuan dimana skor siswa perempuan lebih tinggi dibanding siswa laki-laki, 2) motivasi belajar siswa ditinjau dari tempat tinggal yaitu siswa yang tinggal di asrama dan siswa yang tidak tinggal di asrama berada pada kategori tinggi, dan tidak terdapat perbedaan motivasi belajar antara siswa yang tinggal di asrama dan siswa yang tidak tinggal di asrama, 3) tidak terdapat interaksi antara variabel jenis kelamin dan tempat tinggal dalam menjelaskan motivasi belajar siswa MAK.


Kata Kunci: Motivasi Belajar, Jenis Kelamin, Tempat Tinggal.

Unknown

About Unknown -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :