Kontribusi Motivasi Belajar, Kreativitas terhadap Problem Solving (Pemecahan Masalah) Siswa dalam Belajar Sekolah Menengah Atas
ABSTRACT
Nuzliah. 2015.
The Contribution of Learning Motivation,
Creativity toward the Problem Solving Ability of the Students in Senior High
School. Thesis. Graduate Program of Guidance and Counseling Department of the
Faculty of Education of State University of Padang.
Problem Solving
ability was very crucial to support the students in learning activities. Those
who were able to solve learning problems would get satisfactory achievement and
vise versa. Problem solving ability of the students was affected by their
learning motivation and creativity. This research was intended to reveal the
students’ learning motivation, creativity and problem solving ability in
learning. In addition this research also sought to reveal the contribution of learning motivation and creativity toward the students’ Problem
Solving ability in learning.
This research
applied correlational approach which was aimed at revealing the extent to which
a variable contributed to the other variable in a research. The population of
the research was 283 students in class VII of SMP Negeri 29 Padang. By using
Proportional Stratified Random Sampling technique, 166 students were chosen as
the sample. The instrument of the research was Likert scale model. The data
gotten were analyzed by using descriptive technique. The hypothesis was tested
by using multiple regression technique.
The research
findings indicated that: (1) the students’ learning motivation in general was
in low category, (2) the students’ creativity in general was in average
category, (3) problem solving ability of the students was in average category,
(4) learning motivation had contribution toward the students’ problem solving
ability in learning (5) creativity had contribution toward the students’
problem solving ability in learning,(6)learning motivation, creativity had
contribution toward the students’ problem solving ability in learning.
Key
Terms:
Learning Motivation, Creativity Problem Solving in Learning
ABSTRAK
Nuzliah. 2015. “Kontribusi Motivasi Belajar, Kreativitas terhadap Problem Solving (Pemecahan Masalah) Siswa dalam Belajar Sekolah Menengah Atas”. Tesis.
Program Studi S2 Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Negeri Padang.
Problem Solving
(Pemecahan Masalah) siswa dalam belajar merupakan tugas siswa untuk menunjang
pendidikan. Siswa yang mampu memecahkan masalah dalam belajar akan mampu
mendapatkan hasil yang memuaskan. Siswa yang tidak mampu memecahkan masalah
dalam belajar akan mengalami kegagalan untuk mencapai suatu tujuan. Problem solving (pemecahan masalah)
siswa dalam belajar dipengaruhi oleh motivasi belajar dan kreativitas. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan kreativitas,
motivasi belajar, dan problem solving
(pemecahan masalah) siswa dalam belajar. Juga untuk melihat kontribusi motivasi
belajar dan kreativitas terhadap problem
solving (pemecahan masalah) siswa dalam belajar.
Penelitian ini menggunakan pendekatan korelasional yang bertujuan untuk
mengetahui seberapa besar kontribusi antara variabel penelitian. Populasi penelitian ini
adalah siswa kelas VII SMP Negeri 29 Padang yang berjumlah 225 siswa. Sampel
penelitian ini berjumlah 166 siswa, diambil dengan menggunakan teknik simple random sampling. Instrumen yang
digunakan adalah model Skala Likert.
Data dianalisis dengan menggunakan teknik deskriptif, dan pengujian hipotesis
dilakukan dengan teknik regresi ganda.
Temuan penelitian memperlihatkan bahwa (1)
motivasi belajar siswa secara umum berada pada kategori rendah, (2) kreativitas
siswa secara umum berada pada kategori
sedang, (3) problem solving
(pemecahan masalah) siswa dalam belajar berada pada kategori sedang, (4) terdapat
kontribusi motivasi belajar dengan problem
solving (pemecahan masalah) siswa dalam belajar, (5) terdapat kontribusi
kreativitas dengan problem solving
(pemecahan masalah) siswa dalam belajar, (6) terdapat kontribusi motivasi
belajar, kreativitas terhadap problem
solving (pemecahan masalah) siswa dalam belajar.