Monday 4 December 2017

Unknown

Kontribusi Konsep Diri dan Dukungan Orangtua terhadap Motivasi Belajar Siswa serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling



ABSTRACT

Muhammad Putra Dinata Saragi. 2016. “The Contribution of Self-Concept and The Parental Support towards The Learning Motivation of Students as well as The Implication in The Service of Guidance and Counseling”. Thesis, Graduate Program of Guidance and Counseling Department of the Faculty of Education of State University of Padang.

This research is triggered by low of students’ motivation. Self-concept and parental support are factor that may have influenced students’ learning motivation. The purposes of this research are to: (1) describe self-concept, (2) describe parental support, (3) describe students’ learning motivation, (4) test the contribution of self-concept toward students’ motivation, (5) test the contribution of parental support toward students’ learning motivation, and (6) test the contribution of self-concept and parental support toward students’ learning motivation.
This study used a descriptive correlational quantitative method. The population of this research were XI and XII grade of SMA N 8 Padang which totally 464 students. The sample of this research were 215 students, that selected by using proportional stratified random sampling technique. In this research, the researcher used scale as the instrument. The result of validity and reliability of self-concept, parental support, and students’ learning motivation state that the instrument of this research was valid and reliable. Data were analyzed with descriptive statistics, simple regression, and multiple regression.
The finding of this research are: (1)  on average self-concept are in positive category, (2) parental support at the high category, (3) students’ motivation at the high category, (4) there are significance contribution of self-concept toward students’ learning motivation, (5) there are significance contribution of parental support toward students’ learning motivation, and (6) there are significance contribution of self-concept and parental support toward learning motivation. The implication of the research’s finding can be used as input to create guidance and counseling program.


i
Keywords: Self-Concept, Parental Support, Students’ Learning Motivation


Kontribusi Konsep Diri dan Dukungan Orangtua terhadap Motivasi Belajar Siswa serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling

ABSTRAK
Muhammad Putra Dinata Saragi. 2016. “Kontribusi Konsep Diri dan Dukungan Orangtua terhadap Motivasi Belajar Siswa serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling”. Tesis. Program Studi S2 Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masih rendahnya motivasi belajar siswa. Konsep diri dan dukungan orangtua merupakan faktor yang diduga mempengaruhi motivasi belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan konsep diri, (2) mendeskripsikan dukungan orangtua, (3) mendeskripsikan motivasi belajar siswa, (4) menguji kontribusi konsep diri terhadap motivasi belajar siswa, (5) menguji kontribusi dukungan orangtua terhadap motivasi belajar siswa, dan (6) menguji kontribusi konsep diri dan dukungan orangtua secara bersama-sama terhadap motivasi belajar siswa.
Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif jenis deskriptif korelasional. Populasi penelitian adalah Siswa Kelas XI dan XII SMA Negeri 8 Padang yang berjumlah 464 orang. Sampel berjumlah 215 orang, yang dipilih dengan teknik proportional stratified random sampling. Instrumen yang digunakan adalah skala. Hasil uji validitas dan reliabilitas instrumen konsep diri, dukungan orangtua, dan motivasi belajar siswa menyatakan bahwa instrumen penelitian valid dan reliabel. Data dianalisis dengan statistik deskriptif, regresi sederhana, dan regresi ganda.
Temuan penelitian memperlihatkan bahwa: (1) secara rata-rata gambaran konsep diri berada pada kategori positif, (2) secara rata-rata gambaran dukungan orangtua berada pada kategori tinggi, (3) secara rata-rata gambaran motivasi belajar siswa berada pada kategori tinggi, (4) terdapat kontribusi konsep diri yang signifikan terhadap motivasi belajar siswa, (5) terdapat kontribusi dukungan orangtua yang signifikan terhadap motivasi belajar siswa, dan (6) terdapat kontribusi konsep diri dan dukungan orangtua secara bersama-sama yang signifikan terhadap motivasi belajar. Implikasi hasil penelitian dapat dijadikan sebagai masukan untuk membuat program pelayanan bimbingan dan konseling.


Kata Kunci: Konsep Diri, Dukungan Orangtua, Motivasi Belajar Siswa

Unknown

About Unknown -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :