ABSTRACT
Muhammad Putra
Dinata Saragi. 2016. “The Contribution of Self-Concept and The Parental Support
towards The Learning Motivation of Students as well as The Implication in The Service
of Guidance and Counseling”. Thesis, Graduate Program of Guidance and
Counseling Department of the Faculty of Education of State University of
Padang.
This research is triggered by low of students’ motivation. Self-concept
and parental support are factor that may have influenced students’ learning
motivation. The purposes of this research are to: (1) describe self-concept,
(2) describe parental support, (3) describe students’ learning motivation, (4)
test the contribution of self-concept toward students’ motivation, (5) test the
contribution of parental support toward students’ learning motivation, and (6)
test the contribution of self-concept and parental support toward students’
learning motivation.
This study used
a descriptive correlational quantitative method. The population of this
research were XI and XII grade of SMA N 8 Padang which totally 464 students.
The sample of this research were 215 students, that selected by using
proportional stratified random sampling technique. In this research, the
researcher used scale as the instrument. The result of validity and reliability
of self-concept, parental support, and students’ learning motivation state that
the instrument of this research was valid and reliable. Data were analyzed with
descriptive statistics, simple regression, and multiple regression.
The finding of
this research are: (1) on average
self-concept are in positive category, (2) parental support at the high
category, (3) students’ motivation at the high category, (4) there are significance
contribution of self-concept toward students’ learning motivation, (5) there
are significance contribution of parental support toward students’ learning
motivation, and (6) there are significance contribution of self-concept and
parental support toward learning motivation. The implication of the research’s
finding can be used as input to create guidance and counseling program.
i
|
Kontribusi Konsep Diri dan Dukungan Orangtua terhadap Motivasi Belajar Siswa serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling
ABSTRAK
Muhammad Putra
Dinata Saragi. 2016. “Kontribusi Konsep Diri dan Dukungan Orangtua terhadap
Motivasi Belajar Siswa serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan
Konseling”. Tesis. Program Studi S2 Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Negeri Padang.
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh
masih rendahnya motivasi belajar siswa. Konsep diri dan dukungan orangtua
merupakan faktor yang diduga mempengaruhi motivasi belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan
konsep diri, (2) mendeskripsikan dukungan orangtua, (3) mendeskripsikan
motivasi belajar siswa, (4) menguji kontribusi konsep diri terhadap motivasi
belajar siswa, (5)
menguji kontribusi dukungan orangtua terhadap motivasi belajar siswa, dan (6)
menguji kontribusi konsep diri dan dukungan orangtua secara bersama-sama
terhadap motivasi belajar siswa.
Penelitian ini menggunakan metode
kuantitatif jenis deskriptif korelasional. Populasi penelitian adalah Siswa Kelas XI
dan XII SMA Negeri 8 Padang yang berjumlah 464 orang. Sampel berjumlah 215 orang, yang dipilih dengan teknik proportional stratified random sampling. Instrumen yang digunakan adalah skala.
Hasil uji validitas dan reliabilitas instrumen konsep diri, dukungan orangtua,
dan motivasi belajar siswa menyatakan bahwa instrumen penelitian valid dan
reliabel. Data dianalisis dengan statistik deskriptif,
regresi sederhana, dan regresi ganda.
Temuan penelitian memperlihatkan bahwa: (1) secara rata-rata gambaran
konsep diri berada pada kategori positif, (2) secara rata-rata gambaran dukungan orangtua berada pada kategori
tinggi, (3) secara rata-rata gambaran motivasi belajar siswa berada pada kategori tinggi, (4) terdapat kontribusi
konsep diri yang signifikan terhadap motivasi belajar siswa, (5) terdapat kontribusi
dukungan orangtua yang signifikan terhadap motivasi belajar siswa, dan (6) terdapat kontribusi konsep diri dan dukungan orangtua secara
bersama-sama yang signifikan terhadap motivasi belajar. Implikasi hasil penelitian dapat dijadikan sebagai masukan untuk
membuat program pelayanan bimbingan dan konseling.
Kata Kunci:
Konsep Diri, Dukungan Orangtua, Motivasi Belajar Siswa