Monday 4 December 2017

Unknown

Hubungan antara Konsep Diri dengan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Remaja Panti Asuhan dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling


ABSTRACT

            Widya Kartika Sari, 2014. "The Correlation between Self-Concept and Teenagers’ Interpersonal Communication Ability in Orphanage and Its Implications in Guidance and Counseling". Thesis Guidance and Counseling Study Program. Graduate Program of Faculty of Education of Padang State University.

Interpersonal communication ability is  regarded as essential in social life as people need to interact with other through communication. The success of an interpersonal communication was affected by a factor rising from a person him/herself called as self concept. This research was designed for describing the teenagers self concept and their interpersonal communication ability. In addition this research was also intended to test the correlation between the self concept and interpersonal communication ability.
This was descriptive correlational research which used quantitative method. This was conducted to the teenagers in orphanages in Kota Bengkulu that consisted of 103 people. By using purposive sampling technique, 82 teenagers were choses as the sample. The instrument of the research was close ended questionnaire of likert scale model. For the self concept variable, the validity of the instrument was 0.873 and the realibility was 0.931, and for the interpersonal communication ability variable, the validity of the instrument  was 0.825 and the realibility was 0.929. The data gotten was analyzed by using mean hypothetic technique and to see the correlation of the two variables product moment correlation analysis assisted with SPSS 20.00 was applied.
The result of the research indicated that: (1) the teenagers self concept was in low category, (2) the teenagers interpersonal communication ability was in low category and (3) there was a significant and positive correlationbetween teenagers self concept and their interpersonal communication ability in which the correlation value was 0.304. Hence, it was implied that a service program was needed in order to improve the students’ self concept and ability in interpersonal communication.


Keywords:  Self-Concept, Interpersonal Communication Ability, Guidance and Counseling.



ABSTRAK

Widya Kartika Sari. 2014. “Hubungan antara Konsep Diri dengan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Remaja Panti Asuhan dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling”. Tesis Program Studi Bimbingan dan Konseling. Program Pascasarjana Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Kemampuan komunikasi interpersonal sangat penting untuk kehidupan sosial karena orang akan berhubungan dengan orang lain melalui komunikasi, kesuksesan dalam berkomunikasi interpersonal dapat dipengaruhi oleh faktor yang berasal dari diri seseorang yaitu konsep diri. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan konsep diri remaja dan kemampuan komunikasi interpersonal. Penelitian juga berupaya untuk menguji hubungan antara konsep diri dengan kemampuan komunikasi interpersonal.
Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif jenis deskriptif korelasional. Penelitian dilakukan terhadap remaja Panti Asuhan di Kota Bengkulu dengan populasi sebanyak 103 remaja. Jumlah sampel penelitian sebanyak 82 remaja untuk pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Instrumen yang digunakan adalah angket tertutup dengan model skala Likert dan validitas 0.873, reliabilitas 0,931 (konsep diri) dan validitas 0.825, reliabilitas 0.929 (kemampuan komunikasi interpersonal). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan teknik mean hipotetic dan untuk menguji hubungan antara kedua variabel digunakan analisis product moment correlation yang diolah dengan bantuan program SPSS.20.00.
Temuan penelitian ini memperlihatkan bahwa: (1) Konsep diri remaja berada pada kategori rendah (2) Kemampuan komunikasi interpersonal berada pada kategori rendah dan (3) Terdapat hubungan yang signifikan dan positif antara konsep diri dan kemampuan komunikasi interpersonal remaja sebesar 0,304. Dengan demikian implikasinya terhadap pelayanan bimbingan dan konseling adalah perlunya program pelayanan yang dapat meningkatkan konsep diri dan kemampuan komunikasi interpersonal remaja.





Kata Kunci:  Konsep Diri, Kemampuan Komunikasi Interpersonal, Bimbingan dan Konseling. 

Unknown

About Unknown -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :