Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Belajar
ABSTRACT
Siska Mardes. 2016. Effectiveness of
Information Services with the Contextual Teaching and Learning Approaches to Increase
the Self Confidence of Students in Learning. Thesis. Graduate Study Program of Guidance
and Counseling Faculty of Education State University of Padang.
The
students self confidence in learning can be seen from their daily activities
learning, there are afraid to express their opinions, ignore their social life,
moody in learning and afraid to from their own opinions, and many students are
not responsible for the given task by a teacher, so many students who cheated.
One of the efforts made to improve the self confidence of students in learning
is by information services. This research aims to test the effectiveness of
information services by using contextual teaching and learning approaches to
increase the self confidence of students in learning.
This
research using quantitative methods. This type of research is Quasi Experiment
with Pretest-Posttest design Control Group Design. The subject of this research was the students at
SMP Pembangunan Laboratorium UNP Padang and the subject was chosen by using Purposive Sampling Technique. Research instrument used with
Likert scale model, data was analyzed using the Wilcoxon Signed Ranks Test and
Kolmogorov-Smirnov Two Sample Independent with the help of SPSS version 17.00.
The
findings of this study: (1) there is a significant difference in the self confidence
of students in study on experimental groups before and after the given
information services with the contextual approach to teaching and learning, (2)
there was no significant difference in learning the self confidence of students
in the control group before and after the given information services without a
contextual approach to teaching and learning, and (3) there is a difference in
the self confidence of students in study on experimental groups provided
information services with the contextual approach to teaching and learning with
the Group the given control conventionally. In general the findings of this
research it can be concluded that the information services with the contextual
approach to teaching and learning can improve the self confidence of students
in learning.
Keywords: The Self Confidence of Students
in Learning, Information Services
ABSTRAK
Siska Mardes.
2016. Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kepercayaan
Diri Siswa dalam Belajar. Tesis. Program
Studi S2 Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri
Padang.
Kepercayaan diri
siswa yang rendah dalam belajar dapat dilihat dari kegiatan belajar siswa sehari-hari, yakni takut untuk mengemukakan pendapat, mengabaikan
kehidupan sosialnya, sering kali tampak murung di dalam belajar, takut untuk membentuk
opini sendiri, dan banyak siswa yang tidak bertanggung jawab atas tugas yang
diberikan guru, sehingga banyak siswa yang menyontek. Salah satu upaya
yang dilakukan untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa dalam belajar adalah
dengan layanan informasi. Penelitian ini bertujuan untuk menguji efektivitas layanan
informasi dengan menggunakan pendekatan contextual
teaching and learning untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa dalam
belajar.
Penelitian
ini menggunakan metode kuantitatif. Jenis
penelitian ini adalah Quasi Experiment
dengan rancangan Pretest-Posttest Control
Group Design. Subjek penelitian adalah siswa SMP Pembangunan Laboratorium
UNP Padang dan subjek dipilih menggunakan teknik Purposive Sampling. Instrumen
penelitian digunakan dengan model Skala Likert,
kemudian data dianalisis dengan menggunakan Wilcoxon Signed Ranks Test dan Kolmogorov-Smirnov
Two Independent Sampel dengan bantuan SPSS
versi 17.00.
Temuan
dari penelitian ini yakni: (1) terdapat perbedaan yang signifikan kepercayaan
diri siswa dalam belajar pada kelompok eksperimen sebelum dan sesudah diberikan
layanan informasi dengan pendekatan contextual
teaching and learning, (2) terdapat perbedaan kepercayaan diri siswa dalam belajar pada
kelompok kontrol sebelum dan sesudah diberikan layanan informasi tanpa
pendekatan contextual teaching and
learning, dan (3) terdapat perbedaan kepercayaan diri siswa dalam belajar pada
kelompok eksperimen yang diberikan layanan informasi dengan pendekatan contextual teaching and learning dengan
kelompok kontrol yang diberikan layanan informasi tanpa pendekatan contextual teaching and learning.
Perbedaan dapat dilihat dari hasil posttest
kelompok eksperimen yang lebih tinggi dari pada hasil posttest kelompok kontrol. Temuan penelitian ini dapat disimpulkan
bahwa layanan informasi dengan pendekatan contextual
teaching and learning lebih efektif untuk meningkatkan kepercayaan diri
siswa dalam belajar.