Monday 4 December 2017

Unknown

Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Belajar


Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Belajar


ABSTRACT


Siska Mardes. 2016. Effectiveness of Information Services with the Contextual Teaching and Learning Approaches to Increase the Self Confidence of Students in Learning. Thesis. Graduate Study Program of Guidance and Counseling Faculty of Education State University of Padang.

          The students self confidence in learning can be seen from their daily activities learning, there are afraid to express their opinions, ignore their social life, moody in learning and afraid to from their own opinions, and many students are not responsible for the given task by a teacher, so many students who cheated. One of the efforts made to improve the self confidence of students in learning is by information services. This research aims to test the effectiveness of information services by using contextual teaching and learning approaches to increase the self confidence of students in learning.
          This research using quantitative methods. This type of research is Quasi Experiment with Pretest-Posttest design Control Group Design. The subject of this research was the students at SMP Pembangunan Laboratorium UNP Padang and the subject was chosen by using Purposive Sampling Technique. Research instrument used with Likert scale model, data was analyzed using the Wilcoxon Signed Ranks Test and Kolmogorov-Smirnov Two Sample Independent with the help of SPSS version 17.00.
          The findings of this study: (1) there is a significant difference in the self confidence of students in study on experimental groups before and after the given information services with the contextual approach to teaching and learning, (2) there was no significant difference in learning the self confidence of students in the control group before and after the given information services without a contextual approach to teaching and learning, and (3) there is a difference in the self confidence of students in study on experimental groups provided information services with the contextual approach to teaching and learning with the Group the given control conventionally. In general the findings of this research it can be concluded that the information services with the contextual approach to teaching and learning can improve the self confidence of students in learning.

Keywords: The Self Confidence of Students in Learning, Information   Services



 
 


ABSTRAK


Siska Mardes. 2016. Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Belajar. Tesis. Program Studi S2 Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Kepercayaan diri siswa yang rendah dalam belajar dapat dilihat dari kegiatan belajar siswa sehari-hari, yakni takut untuk mengemukakan pendapat, mengabaikan kehidupan sosialnya, sering kali tampak murung di dalam belajar, takut untuk membentuk opini sendiri, dan banyak siswa yang tidak bertanggung jawab atas tugas yang diberikan guru, sehingga banyak siswa yang menyontek. Salah satu upaya yang dilakukan untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa dalam belajar adalah dengan layanan informasi. Penelitian ini bertujuan untuk menguji efektivitas layanan informasi dengan menggunakan pendekatan contextual teaching and learning untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa dalam belajar.
          Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Jenis penelitian ini adalah Quasi Experiment dengan rancangan Pretest-Posttest Control Group Design. Subjek penelitian adalah siswa SMP Pembangunan Laboratorium UNP Padang dan subjek dipilih menggunakan teknik Purposive Sampling. Instrumen penelitian digunakan dengan model Skala Likert, kemudian data dianalisis dengan menggunakan Wilcoxon Signed Ranks Test dan Kolmogorov-Smirnov Two Independent Sampel dengan bantuan SPSS versi 17.00.
          Temuan dari penelitian ini yakni: (1) terdapat perbedaan yang signifikan kepercayaan diri siswa dalam belajar pada kelompok eksperimen sebelum dan sesudah diberikan layanan informasi dengan pendekatan contextual teaching and learning, (2) terdapat perbedaan kepercayaan diri siswa dalam belajar pada kelompok kontrol sebelum dan sesudah diberikan layanan informasi tanpa pendekatan contextual teaching and learning, dan (3) terdapat perbedaan kepercayaan diri siswa dalam belajar pada kelompok eksperimen yang diberikan layanan informasi dengan pendekatan contextual teaching and learning dengan kelompok kontrol yang diberikan layanan informasi tanpa pendekatan contextual teaching and learning. Perbedaan dapat dilihat dari hasil posttest kelompok eksperimen yang lebih tinggi dari pada hasil posttest kelompok kontrol. Temuan penelitian ini dapat disimpulkan bahwa layanan informasi dengan pendekatan contextual teaching and learning lebih efektif untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa dalam belajar.


Kata Kunci: Kepercayaan Diri Siswa dalam Belajar, Layanan Informasi

Unknown

About Unknown -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :